NURUL-SYARFIQAMJ
Success is simple.Do what'sright, the right way, at the right time.

Wednesday, 12 October 2016

ADA BABY BARU

ASSALAMMUALAIKUM SEMUA..

saja nak bagitahu, my cat, si Lulu dah beranak dah... wuu.. happynya...
yang tengah tu namanya LULU..

PADA 10/10/2016

Mak saya panggil saya ke bilik dia sebab mak ada tengok beberapa cecair lendiran di atas tilam dia. bila saya tengok tu  otak saya fikir ' mungkin lulu punya ni. ' saya fikir macam tu sebab lulu kan tengah mengandung dan lulu dan si cantik yang baring kt atas tilam tu waktu tu.  jadi, kami syak yang lulu tu yang empunya cecair tu..

kami pun cemas *ahahahahha..ayat poyo.. *

makk cari kotak dan kain.. kami adik beradik suruh lulu bangun . tapi dia macam tak boleh nak duduk dah. lemah sangat-sangat.. kami pun risau lah kan.. siapa tak risau, kucing tu lain macam je symtpom sebelum mengandung.. kalau kucing sebelum ni, dia akan jerit-jerit cari tempat.. tapi lulu tak.. dia baring je, lemah je rupa dia . kami angkat lulu supaya dia duduk, dia tetap jugak baring. dia pun tak mengiau. apa lagi, kami pun risau..

bila dah ada kotak tu kan dan dah ada kain untuk alas dalam kotak tu, kami pun letaklah lulu dalam kotak tu,, mula-mula okay je dia tu.. tapi bila kami biarkan dia sendri dalam kotak dan tempat gelap , terus dia keluar dari kotak tu dan ikut kami dari belakang sambil mengiau..
rupanya , dia nak kami temankan dia ..bila kami ada je kat tepi kotak tu, dia steady je dalam kotak tu, tak gelabah nak mengiau ngiau .. tapi bila kami tak bunyikan suara / bercakap, dia akan jenguk tgk kami masih ada ke tak ahahhahhaa..

kami pun peliklah, napa lulu tu macam tu, sebab kucing sebelum ni, dia lebih suka tempat yang gelap + tak nak ada manusia yang tengok dia melahirkan anak.

risau kami makin membara tau tak sebab lulu tak cuba(meneran ) untuk keluarkan anak dia.. badan dia lemah sangat-sangat.. mata dia kuyu..

saya ngan kakak saya urutlah perut dia.. eh.. boleh pulak dia nak tertidur.. ahhahahahah..

PADA 11/10/2016

pada pukul 1.00 lebih am, dia masih jugak tak ada usaha nak teran anak dia untuk keluar.. tapi dia dah keluarkan cecair yang berwarna putih + ada kemerahan sikit kt cecair..hee..
saya dahlah dah mengantuk dan mak saya pun mengantuk.. kalau kami dua masuk bilik masing-masing nanti, lulu keluar pulak dari kotak tu nanti.. hurmm.. terpaksalah saya ngan mak bersengkang mata tunggu dia teran.. bila tengok dia tak teran, saya pun urut perut dia (kakak terpaksa tidur awal sebab keeseokkan hari ada temudga , dan seorang kakak saya lagi kena kerja jual kuih keesokkan hari) ..

alhamdulillah,, bila saya urut perut dia tu.. dia cuba untuk meneran supaya anak dia keluar..makin saya urut, makin dia cuba untuk teran.. alhamdulillah, nampak dah yang sarung anak dia keluar.. tapi, baru je sarung tu keluar , lulu dah makan dah sarung anak pertama dia tu.. adoii.. jadi terkeluarlah ekor anak pertama dia tu dari sarung... lama jugaklah dia nak teran anak pertama dia tu..

saya apa lagi teruja.. mak pun turut teruja.. sebab first time kan jadi bidan untuk kucing ahahahaha..
tangan saya masih urut perut lulu tu, first, kluar ekor, lepas tu, keluar kaki, lepas tu keluar badan , lepas tu keluar tgn ,, part paling susah teran kepala anak pertama dia..


bila anak kedua nak keluar dan lulu dah habis jilat semua cecair kat badan si anak pertama dia tu , mak saya punn pergi ke dapur.. terus lulu biarkan anak dia yang nak menyusu tu dalam kotak dan ikut mak dari belakang sambil mengiau..
tapi bila dah anak kedua dia nak keluar, dia pun masuk dalam kotak.. zapp.. sekejap je anak yang kedua keluar... alhamdulillah lah kan ?..

mak ngan saya terpaksa tidur kat ruang tempat duduk, takut lulu biarkan anak dia nanti..
mak saya dah tidur tapi saya belum tidur lagi , masih main handphone..
bila saya tutup mata saya, saya terdengarlah bunyi lulu macam makan sesuatu je dalam kotak tu,, saya pun cemaslah,, takut dia makan anak dia nanti,,
saya pun tengoklah dalam kotak tu,,rupanya dia sedang makan tali pusat anaknya yang ke empat!!!

alhamdullillah,, ada 4 ekor baby kucing.. thankyou LULU..

anak lulu 2 putih , 2 hitam..

bersyukur sangat.. harap sahaja, anak kucing ni akan sihat sampai besar.. :)

btw,, anak lulu ada 3 lelaki, seorang sahaja perempuan.. :) alhamdulillah... tengok gambar bawah ni ya..

 comelkan?

ni yang pertama keluar

ni pulak.. comelkan ? tapi saya tak pasti dia keluar untuk ke tiga atau ke empat..

ni pulak yang kedua keluar. comelnnyya.. geram tengok

hidung dia comel gilakan ? 

 ni gambar  dari my story dari instagram saya...
add my instagram .. id :@ n.syarfiqa 
cara dia tidur tu.. ya ampun.. cute giler.. napa dia tidur mcm tu.. heee..



ingat tau semua.. hari jadinya.....  11/10/2016.. :) doakan diaorang ni boleh rasa hidup jadi orang dewasa..  :) amin..

5 comments:

  1. Wow! Thniah .. Comelnya. Mek suka ank kucing n jd bidan lg l suka :)

    ReplyDelete
  2. tahniah.. kucing kat rumah saya x beranak lagi.. bunting lama dah.. rasanya tungggu masa je tu.. heheh

    ReplyDelete
  3. alolo comelnya...mai tak pernah jadi bidan kucing, takut..hee

    ReplyDelete
  4. Hiii seruis dah booeh jadi bidan kucing ni ..comel2 semua

    ReplyDelete