NURUL-SYARFIQAMJ
Success is simple.Do what'sright, the right way, at the right time.

Sunday, 16 October 2016

temuduga pembantu pembedahan pergigian

assalammualaikum semua..

saya update blog ni guna hp je tau.. guna app blogger .

pada tarikh 27 / 09 / 2016 , saya ada menghadiri temuduga untuk pembantu pembedahan pergigian (dentist surgery assistance) .

first , saya nak bagitahu bahawa temuduga ni bertaraf sijil sahaja..
mulanya agak keberatan untuk menghadiri temuduga ni sebab taraf sijil je dan tempat training dia jauh giler . saya ni orang sarawak , tempat training di pulau pinang.. awak rasa ?.. betapa jauhnya saya dan keluarga nanti kalau dapat..
sebab yang ketiga kenapa saya rasa keberatan untuk hadir temuduga adalah sebab saya dah putus asa

balik ke cerita pengalaman temuduga DSA tu..
temuduga dalam surat pukul 9 pagi  jadi , saya dan keluarga pergi ke tempat temuduga tu dalam 8 pagi lebih macam tu. kami guna teksi untuk ke tempat temuduga.  first , si pakcik teksi tu tak tahu pulak jalan pergi ke temuduga tu.. saya pun paniklah sebab takut lambat pulak kan ?..

tapi alhamdulillah sampai juga ke destinasi pada pukul 8.30 lebih pagi macam tu.. alhamdulillah..

bila saya pergi tingkat  2 tu , saya hairanlah kenapa pintu tempat temuduga tu tak dibuka.. saya ingat dah habis kan ?.. takut dalam surat typo ke kan ? selalunya temuduga pukul 8 pagi , tetiba je temuduga kali ni pukul 9.00 pagi pulak .

tapi bila saya bukak pintu tu , eh dah ada orang rupanya .. ahahhahaha.. saya pin senyumlah.. sebab apa ? sebab saya tak lambat

bila dah daftar , cek semua sijil tu kan.  saya dapat no 9.. kalau awak semua nak tahu , kurang dari 18 orang yang temuduga

bila dah giliran saya kan ... saya ketuklaj pintu , saya senyum macam kerang busuk

nervous gilee kut  .. walaupun saya dah temuduga 2 kali sebelum ni.. nervous  tu tak pandai hilang tauu kenapa saya nervous ?..
sebab pegawai spa tu orang yang sama bagi soalan temuduga kali kedua tu .. kali ketiga temuduga ni pula , jumpa dia lagi.. bertambah nervous lah saya .  dahlah soalan dia tu tentang politik / negara.. saya mana tahuuuu !!!
saya ni tak pandai , tak minat dalam hal negara ni  ..

pegawai spa : okay , awak perkenalkan diri , latar belakang keluarga awak dan kenapa awak pilih jawatan ni ?..

saya : bla bla bla

pegawai spa : okay.. apa awak faham tentang konsep 1 malaysia ?.

saya : bla bla bla  . (saya hentam je.. saya pun senyumlah selepas bagi jawapan tu ahahahahahha... pegawai spa tu pun senyum juga , hilanglah sikit nervous  tu tgk pegawai spa senyum )

pegawai spa : sebelum ni ada tak buat aktiviti gotong royong macam tu ?

saya : ada ..

pegawai spa : apa jawatan yang awak jawat dalam aktiviti gotong royong tu ?

saya : tak ada jawatan

pegawai spa : ow.. siapa yang anjurkan aktiviti gotong royong tu ?..

saya : ketua kampung yang suruh buat aktiviti gotong royong . kami yang penduduk ni gotong royonglah di kawasan rumah sendiri dan rumah orang lain.. ada juga buat gotong royong di perkuburan lama dan baru tempat orang islam.

pegawai spa : ow.. ( anggukkan kepala ) ..

pegawai pergigian : boleh awak terangkan tugas-tugas dsa ?

saya : bla bla bla ( boleh rujuk spa punya laman web )

pegawai pergigian : apa nama penyakit gigi ? ada berapa jenis ?

saya : ada 3 jenis .. plak & kalkulus , periodontitis ,.dan karies   .. (boleh search utk maklumat lanjut )

pegawai pergigian : macammana perjagaan gigi dengan betul ?

saya : bla bla bla

pegawai spa : awak tak kerja ke ?

saya : saya hnya ambil keuntungan jadi seorang dropship sahaja.

pegawai spa : macammana awak boleh kenal tentang dropship ni ?

saya : sebab saya selalu beli barang online dan pihak tempat sy beli tu tawarkan saya jadi dropship diorang (ahaahahaha, jawapan nipu je )

pegawai spa : berapa keuntungan sebulan ?

saya : bla bla bla

pegawai spa : okay , tu je  ..

saya pun berdiri dan ambil fail . dahlah lupa bgitahu terima kasih

alhamdullillah.. kelmarin saya check keputusan temuduga untuk pembantu pembedahan pergigian tu , alhamdulillah.. saya dapat jawatan tu..

tapi saya tak tahu nak buat macammana lepas ni..

tunggu surat ke ?.. dahlah kat sini , kena check sorang2 kalau nak ambil surat... ✋

adakah saya akan jadi anak perantauan ? dan akan belajar dari anak yang berdikari ? belajar tanpa melihat sokongan ibu bapa dari jarak dekat ? �� tetiba rasa sedih pulak .. macammana ? ����





17 comments:

  1. Tahniahhhh !! Masuk gomenn ! Oh my, kalau mek dapat ni memang mek tak tolak laa :)

    ReplyDelete
  2. Singgah sini ..dah follow.. tahniah .. x pe pengorbanan sekarang untuk masa depan kan,, susah nak masuk gomen,, hargailah peluang keemasan ni,, ni kena belajar dulu kan... apapun pekerjaan dah tetap x payah risau dah :))))

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah... tahniah sya.. best nya dpt kje dah... tahniah tahniah tahniah :)

    ReplyDelete
  4. wow... teringat dulu masa interview spa utk kerja farmasi.. heheh

    ReplyDelete
  5. tahniah fiqa!.best of luckk!!

    ReplyDelete
  6. wah alhamdulillah, tahniah,murah rezeki awak

    ReplyDelete
  7. Tahniah. Murah rezeki. Bukan senang dapat masuk gov. Hargai peluang ni

    ReplyDelete
  8. tahniah.. sy pun dapat latihan tu.. sy orang sabah.. sesi kemasukan january 2017.. bole la awk jadi kwn pertama sy kat sana. Please contct me 0168459527

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. menurut cerita ni .. 3minggu baru kuar rsult ... mdh2an sy dpt ... doakan saya ..

    ReplyDelete
  11. Siapa dapat intake julai (SABAH) 2017 chat sy 0145648590 spya kita boleh jadi kawan di sana...

    ReplyDelete
  12. Siapa dapat intake julai (SABAH) 2017 chat sy 0145648590 spya kita boleh jadi kawan di sana...

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah.. Saya pun dapat Sana mcm awa.saya duduk Perak. Intake January 2018 Kat Pulau Penang����..jauhnyee..

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah.. Saya pun dapat Sana mcm awa.saya duduk Perak. Intake January 2018 Kat Pulau Penang����..jauhnyee..

    ReplyDelete